Gestern Abend schockte Condé Nast-CEO Roger Lynch in einer globalen Mail seine Mitarbeiter. Kerninhalt: Europaweite Zusammenlegung der Verlagsmärkte. Außerdem wird es bald nur noch einen Managing Director für Großbritannien, Frankreich, Deutschland, Spanien und Italien geben. Und er war ehrlich – alle Märkte hätten in den vergangenen Monaten schlecht performt, deshalb käme es nun zu diesen drastischen Maßnahmen. Einige fühlten sich, wie zu hören ist, überrumpelt von dieser Art der Kommunikation.
Deutschland-Chefin Jessica Peppel-Schulz wandte sich gestern deswegen in einem digitalen Townhall-Meeting auch an die deutschen Mitarbeiter. Per Video-Chat sagte sie: „Endlich wächst Europa zusammen. Condé Nast braucht Euch jetzt. Ihr seid ganz wichtig.“ Nachdem es aber nur noch einen Managing Director für alle Märkte gibt, wird sich erst noch herausstellen müssen, in welcher Form Peppel-Schulz künftig für Condé Nast arbeiten wird. Zu Clap sagt sie: „I will further drive the German transformation and accompany the team during this change as CEO.“ Und weiter: „I totally share this vision of an integrated and powerful Condé Nast Western Europe since I have been a driver myself of this transformation the last 18 months in Germany.“
Doch es gibt auch ein paar positive Aspekte der Mail von Roger Lynch. So gibt er darin auch eine Bestandsgarantie für das Verlagsgeschäft ab. Und er räumte damit einige Zweifel, die in den vergangenen Monaten aufgekommen waren, aus dem Weg. Der entscheidende Satz: „Condé Nast wird in allen europäischen Märkten weiter operieren“, so CEO Lynch.
Einige entscheidende Passagen aus der Mail veröffentlichen wir deshalb hier auf Englisch:
„Uniting Europe
Over the next year, we intend to transition our five separate, independently-managed markets (UK, France, Germany, Spain and Italy) to one, unified European market. The combined market will eventually be led by one managing director (MD). Conversations with our MDs have already started as we work together on planning for this transition. Again, nothing is changing in the immediate as we explore how we’ll be evolving our ways of working through 2021. Condé Nast will continue to operate in all current European markets and we will consult with each to identify the best way forward.
Uniting Editorial Operations
Our editorial teams represent the heartbeat of our company and finding new ways to connect them will ensure information, content, talent and ideas flow seamlessly between our brands and markets so that we can reach even larger audiences with the great work everyone is already doing. Over the last year, we began developing a global strategy for our editorial functions, spanning all platforms including digital, social, print and video. Now, Anna Wintour and Christiane Mack, our chief content operations officer, will be working with content teams around the world to continue building this strategic framework. For example, they will build recommendations for how some brands will collaborate more on international editions, and how to bring our many digital sites and platforms together across markets so we can leverage our global footprint and grow our audience.
Global Centers of Expertise
Among the business functions that enable us to do the core work of why we are all here – to create the very best content, products and experiences for audiences around the world – we are building globally integrated divisions to best serve our teams. These functions include Finance, HR/People, Communications, Marketing, Product and Technology and Legal, for example. Over the next few months, our Executive Leadership Team will be working to finalize their global operating models and will share them, on a rolling basis. Any possible changes to roles or reporting lines will be discussed directly with those individuals first, and then shared with relevant teams.“
Text: dh
Foto: Wikipedia/